Psychologické a sociální aspekty komunikace
Cíl modulu:
Po absolvování modulu by účastníci měli být schopni:
- orientovat se v základních pojmech týkajících se tématu komunikace,
- aplikovat teoretické a praktické dovednosti komunikačního procesu,
- umět využít psychologické a sociální aspekty v komunikaci,
- znát a pochopit osobnostní kontext komunikace,
- rozpoznat a rozvinout své komunikační dovednosti,
- rozpoznat svá případná slabá místa v komunikačních schopnostech a dovednostech a nalézat možnosti jejich proměny, případně identifikovat kompenzační mechanismy,
- prohloubit svoji schopnost efektivně komunikovat s pacienty a jejich příbuznými v náročných životních situacích.
Témata:
- Komunikace obecně.
- Význam osobnostních charakteristik.
- Styly komunikace a jejich dělení.
- Sociální kompetence a role.
- Komunikace jako sociální proces.
- Komunikace jako součást lidského a profesního vztahu, kontexty komunikace.
- Mocenské prvky v komunikaci ve zdravotnictví.
- Interakce různých osobnostních typů, možnosti, rizika, úskalí.
- Komunikační bariéry ve zdravotnictví na straně: zdravotnických pracovníků na různých pozicích; na straně pacienta; vyplývajících ze systému.
- Osobnostní růst jako předpoklad rozvoje kvalitní komunikace.
- Specifická témata:
krizová komunikace, komunikace s pacientem a rodinnými příslušníky v náročných životních situacích.